مقالات

مقایسه لایسنس اسمارت سیسکو با لایسنس کلاسیک سیسکو

مقایسه لایسنس اسمارت سیسکو با لایسنس کلاسیک سیسکو

یکی از چالش های مدیران و مهندسین IT که با محصولات و تجهیزات سیسکو سر و کار دارند آشنایی با لایسنس های سیسکو و انواع آن(لایسنس اسمارت سیسکو ،لایسنس کلاسیک سیسکو و …) می باشد. از آنجا که انتخاب صحیح نوع لایسنس و قابلیت های آن برای استفاده از محصولات سیسکو بسیار حائز اهمیت می باشد، در ادامه به معرفی انواع لایسنس های سیسکو می پردازیم و آنها را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

به طور کلی لایسنس های سیسکو به سه دسته تقسیم می شوند:

لایسنس کلاسیک سیسکو (Cisco Classic License) چیست؟

 این مدل قدیمی ترین حالت لایسنسینگ محصولات سیسکو می باشد. در این روش شما قابلیت های مختلف دستگاه خود را از طریق روش کلید فعال سازی یا همان Activation Key فعال می کنید.

سیسکو این نوع لایسنس را  Traditional Product Activation Key Licensing  یا همان PAK Licensing  می نامد. این مدل قدیمی ترین مدل از لایسنس های سیسکو می باشند و در حال حاظر بسیاری از دستگاه ها و راه کاری سیسکو از آن پشتیبانی نمی کنند.       

لایسنس اسمارت سیسکو (Cisco Smart License) چیست؟

لایسنس اسمارت سیسکو روش جدید و جایگزین لایسنس های کلاسیک سیسکو می باشد. تمام محصولات جدید سیسکو و حتی برخی از محصولات قدیمی که قبلا از لایسنس کلاسیک سیسکو استفاده می کردند حالا از اسمارت لایسنس پشیبانی می کنند.سوال مهم این است که لایسنس اسمارت سیسکو چیست؟ و چه تفاوتی با لایسنس کلاسیک یا PAK دارد؟  

Cisco Smart Licensing سیستمی است که از یک License Manager (مدیر لایسنس) در اکثر دستگاه ها و راهکارهای سیسکو تشکیل شده است. این روش لایسنس ها را برای ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری مختلف مدیریت می کند. License Manager قبل از پذیرش و فعال سازی یک لایسنس، آن را تجزیه و تحلیل و احراز هویت می کند. لایسنس های کلاسیک قدیمی‌تر، دید ناقصی را به مشتریان ارائه می‌دادند، زیرا هیچ راهی برای پیگیری همه لایسنس های نرم‌افزاری که آنها دارند وجود نداشت. همچنین، هر دستگاه باید به صورت دستی با استفاده از PAK ثبت می شد.

علاوه بر این، لایسنس ها به یک دستگاه خاص اختصاص داشتند و اگر دستگاه دیگر مورد استفاده قرار نمی گرفت، لایسنس نیز از بین می رفت. Cisco Smart Licensing مدیریت لایسنس ها را در سازمان ها به روش های مختلف ساده می کند. اولاً، لایسنس ها به سخت‌افزار قفل نشده‌اند، بنابراین مشتریان به راحتی می‌توانند لایسنس ها را جمع‌آوری کنند و در صورت نیاز آزادانه آن‌ها را تغییر دهند. در Smart Licensing هیچ کلید فعال‌سازی محصول (PAK) برای ثبت لایسنس مورد نیاز نیست. علاوه بر این، سیسکو Smart Licensing را در همه محصولات خود استاندارد می کند و همه محصولات سیسکو از آن پشتیبانی خواهند نمود.

لایسنس اسمارت سیسکو چگونه کار می کند؟

لایسنس اسمارت سیسکو مبتنی بر فضای ابری است و به شما اجازه می دهد تا کارهای وقت گیر صدور License را خودکار کنید و به سادگی وضعیت لایسنس و روند استفاده از نرم افزار خود را بررسی کنید. Smart Licensing یک پورتال متمرکز به نام Cisco Software Services Management یا SSM (مدیریت خدمات نرم افزاری سیسکو) را ارائه می دهد که مدیریت کلیه لایسنس های سیسکو را از یک وب سایت متمرکز امکان پذیر می کند. از طریق پورتال Smart Licensing یک نمای یکپارچه از تمام لایسنس هایی که خریداری کرده اید و آنچه در شبکه شما مستقر شده است خواهید داشت.

پورتال متمرکز Cisco Software Services Management یا SSM (مدیریت خدمات نرم افزاری سیسکو)

شکل زیر نمایی از این پنل را نشان می دهد:

لایسنس اسمارت سیسکو چگونه کار می کند؟ |
عکس پورتال متمرکز Cisco Software Services Management یا SSM (مدیریت خدمات نرم افزاری سیسکو)

برای تهیه Smart License و همچنین لاگین در پنل SSM (Smart Software Manager) نیاز به اکانت هوشمند سیسکو یا همان Cisco Smart Account می باشد. در ادامه خواهیم دید که Smart Account چیست؟

Smart Account چیست؟

Cisco Smart Account به زبان ساده اکانتی است که به شما امکان می دهد تمام لایسنس ها، دستگاه ها و قراردادهای لایسنس  سیسکو خود را سازماندهی کنید. همچنین به شما امکان می دهد در آینده دسترسی به این دارایی ها را کنترل کنید. حساب‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که تمام لایسنس ها، دستگاه‌ها و سرویس‌های اشتراک سیسکو خود را سازماندهی کنید.

حساب هوشمند در حال حاضر برای بسیاری از محصولات محبوب سیسکو اجباری است و برای سفارش و دریافت محصولات Smart License باید یک Smart Account داشت.

دو نوع Smart Account وجود دارد: یکی برای مشتری یا همان customer smart account و یکی برای شریک تجاری یا همان Partner Holding Account.

customer smart account جایی است که لایسنس ها ذخیره و سازماندهی می شوند تا مشتری به آنها دسترسی داشته باشد، آنها را فعال کند و مدیریت کند. یک Partner Holding Account توسط یک شریک تجاری (Cisco Partner) یا توزیع کننده، برای ذخیره موقت سفارش تا زمانی که smart account مشتری شناخته شود استفاده می شود.

Virtual Account چیست؟

Error: The WooCommerce API is disabled on this site [woocommerce_api_disabled] 404 stdClass Object ( [headers] => Array ( [0] => Accept: application/json [1] => Content-Type: application/json [2] => User-Agent: WooCommerce API Client-PHP/2.0.1 )[method] => GET [url] => https://netwayprime.com/wc-api/v2/products/13895?consumer_key=ck_2f239dff32d448fb020c0e76e79e4f66e92f2e62&consumer_secret=cs_aedf1c9e37999ad2487f54f41a14313fb42f0375 [params] => Array ( [consumer_key] => ck_2f239dff32d448fb020c0e76e79e4f66e92f2e62 [consumer_secret] => cs_aedf1c9e37999ad2487f54f41a14313fb42f0375 )[data] => Array ( )[body] => [duration] => 2.88892 ) stdClass Object ( [body] => {"errors":{"code":"woocommerce_api_disabled","message":"The WooCommerce API is disabled on this site"}} [code] => 404 [headers] => Array ( [x-powered-by] => PHP/7.4.33 [set-cookie] => PHPSESSID=5667f973dc5dbf8a3ac931e62fe40921; path=/; secure [expires] => Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT [cache-control] => no-store, no-cache, must-revalidate [pragma] => no-cache [x-dns-prefetch-control] => on [content-type] => application/json; charset=UTF-8 [x-litespeed-tag] => 695_HTTP.404 [x-litespeed-cache-control] => no-cache [date] => Thu, 25 Apr 2024 13:01:31 GMT [alt-svc] => h3=":443"; ma=2592000, h3-29=":443"; ma=2592000, h3-Q050=":443"; ma=2592000, h3-Q046=":443"; ma=2592000, h3-Q043=":443"; ma=2592000, quic=":443"; ma=2592000; v="43,46" ))
دوره پیشنهادی

هم حساب هوشمند مشتری و هم حساب های دارایی شریک می توانند حساب های مجازی Virtual Account داشته باشند. حساب‌های مجازی به عنوان زیرپوشه‌ها برای سازماندهی لایسنس ها و کاربران در حساب هوشمند عمل می‌کنند. یک Smart Account می تواند چندین حساب کاربری Virtual Account داشته باشد.

شرکت داده کاوان تتیس لایسنس های اسمارت سیسکو را از طریق Smart Account اختصاصی خود ارائه می دهد و برای مشتریان محترم Virtual Account به اسم سازمان مربوطه ساخته و برای مدیریت لایسنس ها در اختیار ایشان قرار می دهد. 

نکته آخر در خصوص لایسنس های اسمارت این می باشد که در این نوع لایسنسینگ، تجهیز یا راهکار سیسکو باید به صورت دوره ای و به شکل آنلاین با پرتال SSM (Cisco Smart Software Manager) در ارتباط باشد به همین خاطر Smart License را لایسنسی از نوع آنلاین می شناسیم و در صورت عدم اتصال به اینترنت می توانیم از لایسنس های PLR استفاده کنیم.   

0 0 امتیازها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم ، لطفا دیدگاهی بنویسیدx